
Uit onderzoek van Visma YouServe onder 365 HR-professionals blijkt dat maar liefst 35% van de respondenten de veel verschillende contractvormen noemt als complicerende factor. Denk aan een mix van vaste contracten, tijdelijke contracten, oproepkrachten, payrollconstructies of externe inhuur, die allemaal op een andere manier in de salarisadministratie moeten worden verwerkt .
Direct daarna volgt het grote aantal individuele regelingen of afspraken dat bij 30% van de organisaties voor uitdagingen zorgt. Deze kunnen gaan over afspraken op maat, bijzondere toeslagen, leaseconstructies of afwijkende arbeidsvoorwaarden per medewerker.
Op plaats drie staat de ingewikkelde wet- en regelgeving die bij 29% van de respondenten bijdraagt aan de complexiteit van payroll. De voortdurende wijzigingen in belastingwetgeving, sociale zekerheid of arbeidsrecht vragen veel kennis en aandacht.
Meerdere factoren
De complexiteit zit zelden op één vlak zit: in veel organisaties is het juist de combinatie van meerdere factoren die het ingewikkeld maakt om de salarisadministratie correct en tijdig uit te voeren. Slechts 6% van de respondenten ervaart géén complexiteit in de verwerking van lonen.
Hoe groter de organisatie, hoe complexer
De grootte van de organisatie speelt hierbij een belangrijke rol. Hoe groter de organisatie, hoe meer zaken de salarisadministratie complex maken, blijkt uit de resultaten. Vooral op het gebied van meerdere cao’s, een personeelsbestand met uiteenlopende contractvormen, internationale salarisverwerking en variabele beloningen lopen de percentages in deze groep flink op. Hoe groter de organisatie, hoe groter meestal de diversiteit in personeel, arbeidsvoorwaarden en werkgebieden. Internationale kantoren of projecten leiden daarnaast tot verschillen in belasting- en sociale wetgeving. Dit vraagt extra kennis en capaciteit van de payrollafdeling.

Download het volledige rapport ‘Payroll Benchmark 2025’ van Visma YouServe