Het wetsvoorstel Verzamelwet SZW beoogt een aantal wetten op met name het terrein van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) te wijzigen. Enkele relevante wijzigingen op een rij.
Arbeidsomstandighedenwet
Aan de hand van een aantal wijzigingen wordt voorgesteld de Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet) te verduidelijken en kleine omissies te herstellen.
Artikel 9 – Grondslag voor verwerking gezondheidsgegevens
In artikel 9 wordt verduidelijkt dat bij het melden van en rapporteren over meldingsplichtige arbeidsongevallen als bedoeld in artikel 9, eerste lid, gegevens over de gezondheid (bijzondere persoonsgegevens) mogen worden verwerkt.
Om geen enkel misverstand te laten bestaan over de toelaatbaarheid voor werkgevers om gegevens over de gezondheid te verwerken bij het melden en rapporteren van meldingsplichtige arbeidsongevallen, wordt voorgesteld om aan artikel 9 een nieuw lid toe te voegen. Dit nieuwe lid verduidelijkt dat het in de AVG opgenomen verbod om gegevens over de gezondheid te verwerken, niet van toepassing is als dit gebeurt door de werkgever en dit noodzakelijk is om te voldoen aan de verplichting om een meldingsplichtig arbeidsongeval te melden en de verplichting om hier desgevraagd over te rapporteren aan de toezichthouder.
WAZ-uitkering
De wetswijziging in de Wet arbeidsongeschiktheidsverzekering zelfstandigen (WAZ) heeft tot gevolg dat voor de verrekening van de WAZ-uitkering met de WIA-uitkering weer wordt uitgegaan van een lagere fictieve WAZ-uitkering, zoals ten tijde van de WAZ-uitkering in combinatie met inkomen uit arbeid.
Wet financiering sociale verzekeringen
De wijziging bewerkstelligt dat het negatieve staartlastvermogen opgaat in het reguliere WGA-vermogen binnen de Werkhervattingskas. Deze samenvoeging kan voor werkgevers op termijn betekenen dat de WGA-premie licht stijgt. Vanaf 1 januari 2025 worden de staartlasten namelijk ook in de WGA-premieberekening meegenomen.
De WGA-uitkeringen en de staartlasten worden voor een deel betaald door de gedifferentieerde premie die publiek verzekerde werkgevers betalen. Het aanwezige WGA-vermogen in de Werkhervattingskas wordt ingezet om het overige deel van de WGA-uitkeringen en de staartlasten te financieren.