Het onderzoek toont aan dat de schuldenproblematiek op de Nederlandse werkvloer omvangrijk is en in bijna alle sectoren speelt. De huidige hoge inflatie bemoeilijkt het terugdringen van de schulden en zal de problemen vermoedelijk alleen maar vergroten. Een groot probleem, óók voor werkgevers. Geldzorgen van werknemers leiden immers tot een verminderde arbeidsproductiviteit en een hoger verzuim – en dat in een toch al krappe arbeidsmarkt.
Doel van het onderzoek van Deloitte (en samenwerkingspartners) is het bieden van handvatten aan werkgevers om financiële problemen onder personeel terug te dringen.
Er is een enquête verspreid onder leden van VNO-NCW, waarvan 78 procent beleidsbepalers zijn. In de enquête wordt onder meer gevraagd naar de rol van de werkgever als het gaat om medewerkers met schulden, de huidige aanpak die bedrijven hanteren en de kansen die er zijn voor werkgevers op dit vlak.
Negatieve impact schulden
Uit het rapport komt naar voren dat 85 procent van de werkgevers de negatieve impact van schulden binnen hun organisaties erkent, zowel op de mensen die het treft als op de bedrijven zelf. Medewerkers met schulden hebben vaker een slechtere mentale en fysieke gezondheid, spanningen in relaties en zijn minder sociaal actief. Werkgevers ‘hebben last’ van een lagere arbeidsproductiviteit, hoger ziekteverzuim en minder betrokkenheid.
Breed scala aan initiatieven
De wil onder werkgevers om hun medewerkers te helpen blijkt met 79 procent groot; meer dan de helft van hen (58 procent) ziet dit zelfs als hun verantwoordelijkheid. Dit vertaalt zich in een breed scala aan initiatieven op het gebied van preventie, signalering, ondersteuning en nazorg. Van de ondervraagde werkgevers onderneemt 48% initiatieven in de volledige keten van preventie tot en met nazorg: van het vergoeden van studiekosten en het bespreekbaar maken van schuldenproblematiek tot verwijzing naar externe hulpverlening.
Knelpunten: AVG en kosten
De helft van de werkgevers is van mening dat ze voldoende doet, al staat 90 procent open om hun werknemers (nog) meer ondersteuning te bieden. Werkgevers geven daarbij echter wel aan beren op de weg te zien. Zo stelt 47 procent van het problemen te ondervinden vanuit privacy en/of AVG-wetgeving. Voor kleinere organisaties in het bijzonder worden de kosten voor de werkgever genoemd als grootste knelpunt.
Handvatten
Volgens de onderzoekers benadrukken de onderzoeksresultaten de urgentie om schuldenproblematiek in Nederland aan te pakken én de werkgevers hierin een belangrijke rol te laten (willen) spelen. Het is echter een probleem dat werkgevers vaak pas in een (te) laat stadium op de hoogte worden gebracht van de problemen van hun medewerkers (in de meeste gevallen (62 procent) is dat als er loonbeslag wordt gelegd).
Onder meer het definiëren en integreren van financiële gezondheid in de organisatie, het verlagen van drempels, samenwerken met externe schuldhulpverleners en het delen van best practices moeten helpen om het tij te keren.