• Nieuws
  • Corona
  • Blogs
  • Opleidingen
  • Partners
  • AV/FV
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Salarisdag
  • Dossiers
  • Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Vrienden
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Salaris Vanmorgen

  • Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Vrienden
Aanmelden nieuwsbrief
  • Nieuws
  • Corona
  • Blogs
  • Opleidingen
  • Partners
  • AV/FV
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Salarisdag
  • Dossiers
Home » Alcohol- en drugtesten op de werkplek: stand van zaken

Alcohol- en drugtesten op de werkplek: stand van zaken

Nieuws

Minister Van Gennip van SZW informeert over de stand van zaken rond het afnemen van testen op alcohol en drugs op de werkplek.

16 mei 2022 door Salaris Vanmorgen

De minister bereidt een wijziging van de Arbowet voor waarmee het onder voorwaarden en voor bepaalde functies en functiegroepen bij bedrijven die onder het Besluit risico’s zware ongevallen 2015 vallen, mogelijk wordt op alcohol en drugs te testen.

Alcohol en drugs beïnvloeden het handelen van mensen en het gebruik van deze middelen vormt een bedreiging voor de veiligheid op de werkvloer. Werkenden die tijdens hun werk onder invloed zijn van alcohol en drugs hebben een verhoogd risico om betrokken te raken bij een ongeval dat grote gevolgen kan hebben voor de werknemer zelf én voor andere personen en gebouwen op en zelfs buiten het bedrijfsterrein.

Een goed alcohol- en drugsbeleid, met aandacht voor preventie, het gesprek op de werkvloer en waar nodig hulp en begeleiding, kan bijdragen aan het beperken van deze risico’s. Het afnemen van een alcohol- of drugstest kan vervolgens als sluitstuk deel uitmaken van dit beleid.

Hoewel de minister zich realiseert dat het afnemen van dergelijke testen een ernstige inbreuk vormt op de privacy en de lichamelijke integriteit van werkenden, acht zij de maatregel van testen in
specifieke situaties en onder stringente voorwaarden gezien de risico’s proportioneel.

Maatregelen aangekondigd

Vanwege deze risico’s heeft de toenmalig staatssecretaris Van Ark op 16 januari 2020 maatregelen aangekondigd om het afnemen van testen op alcohol en drugs op de werkplek, alleen in vóóraf vastgelegde specifieke risicovolle situaties, voor specifieke functies en functiegroepen mogelijk te maken. Door de inzet van capaciteit voor werkzaamheden in verband met de beheersing van de gevolgen van Covid, is dit traject tijdelijk stopgezet. In het Commissiedebat van 24 juni 2021 heeft minister Koolmees toegezegd de Tweede Kamer na de zomer te informeren over het vervolg van het wetstraject.

Met deze brief geeft de minister invulling aan deze toezegging en meldt zij dat het wetgevingstraject dat moet leiden tot een wettelijke regeling in de Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet) voor het afnemen van testen op alcohol en drugs bij bedrijven die vallen onder het Besluit risico’s zware ongevallen 2015 (Brzo 2015), inmiddels weer is opgestart.

Alcohol- en drugstesten op de werkvloer: actie vereist

Inhoud wetgevingstraject

In Nederland zijn circa 400 bedrijven die onder het Brzo 2015 vallen, variërend van complexe chemische industrie tot relatief eenvoudige opslagbedrijven voor bepaalde typen gevaarlijke stoffen. In lijn met het voorstel van de toenmalig staatssecretarissen, richt Van Gennip zich op Brzo-bedrijven, omdat de risico’s op een zwaar ongeval door het werken met en de aanwezigheid van gevaarlijke stoffen bij het verlies van controle over de processen, binnen deze categorie van bedrijven evident zijn. Bij deze bedrijven bestaat bovendien een duidelijk beeld van de specifieke veiligheidsfuncties en -groepen, waarbij deze risico’s zich kunnen voordoen.

Concreet betekent dit dat de minister nu een wijziging van de Arbowet voorbereidt. Daarmee wordt het mogelijk om onder stringente voorwaarden en voor specifieke functies en functiegroepen bij Brzo-bedrijven op alcohol en drugs te testen.

Uitgangspunt van de voorgestane wettelijke regeling is dat de werkgever een goed AD-beleid (alcohol en drugs) binnen zijn/haar bedrijf heeft geïmplementeerd. Dit beleid vormt een noodzakelijke voorwaarde voor het mogen testen.

Najaar 2022

In het wetsvoorstel gaat Van Gennip ook in op de rol van de ondernemingsraad bij het al dan niet initiëren van de mogelijkheid binnen een bedrijf om alcohol- en drugstesten toe te staan. Het streven is het wetsvoorstel in het najaar van 2022 aan te bieden voor internetconsultatie.

Nader onderzoek

Op dit moment analyseren TNO en het Trimbos-instituut in opdracht van het ministerie van SZW bestaande data met betrekking tot werk en gebruik van alcohol en drugs. Dit onderzoek is binnenkort gereed. Op basis van dit onderzoek zal de minister opdracht geven tot aanvullend onderzoek naar de omvang van de problematiek en de effectiviteit van alcohol- en drugstesten en nadat dergelijke testen zijn toegestaan worden ook de eerste ervaringen bij het Brzo-bedrijven met het testen meegenomen.

Bestaande instrumenten

Er zijn al diverse instrumenten waarover de werkgevers beschikken om een gezond en veilig werkklimaat te realiseren:

  • Een werkgever heeft de mogelijkheid om op grond van het instructierecht ordevoorschriften uit te vaardigen waaraan een werknemer moet voldoen. Hierbij kan ook gedacht worden aan een verbod op gebruik van alcohol en drugs op de werkvloer en/of voorafgaand aan de werkzaamheden.
  • Ook kan de werkgever een medewerker die onder invloed is, de toegang ontzeggen.
  • Verder kan de werkgever rechtspositionele maatregelen treffen (een waarschuwing, financiële maatregel, ontslag, ontbinding).
  • Bij (para) medische beroepen is ook tuchtrecht van toepassing. Op basis van de Wegenverkeerswet 1994, de Scheepsvaartverkeerswet, de Wet zeevarenden, de Spoorwegwet, de Wet lokaal spoor en de Wet luchtvaart is het afnemen van sommige tests voor bepaalde beroepen nu al toegestaan. Ook de Wet ambtenaren defensie bevat deze mogelijkheid.

Goed ADM-beleid

Daarnaast is het hebben en verder versterken van een goed alcohol- en drugs- (en medicijnen-)beleid (ADM-beleid) binnen ondernemingen van groot belang. Met een goed ADM-beleid kan en moet de werkgever zorg dragen voor een veilige en gezonde werkomgeving, waarbij het de gezondheid en veiligheid van de werknemer centraal staat (artikel 3 van de Arbeidsomstandighedenwet).

In dit beleid, moet voldoende aandacht zijn voor preventie en het gesprek op de werkvloer. Medewerkers die een alcohol- of drugsprobleem blijken te hebben, moeten tijdig en adequaat worden geholpen om daarvan af te komen.

Een veilige werkomgeving is van groot belang. Het onder invloed zijn van alcohol of drugs hoort niet thuis op de werkvloer. De minister vindt het belangrijk dat werkgevers door middel van een goed ADM-beleid daartegen kunnen optreden en werkenden kunnen helpen en begeleiden om te voorkomen dat zij in herhaling vervallen.

Handreiking Alcohol-, drugs- en medicijnbeleid

In opdracht van het ministerie is begin 2021 door het Trimbos-instituut de ‘Handreiking Alcohol-, drugs- en medicijnbeleid’, behorende bij het ‘Format Alcohol-, drugs- en medicijnbeleid (ADM-beleid)’, opgeleverd.

Met de handreiking kunnen en moeten alle werkgevers in gezamenlijkheid met de ondernemingsraad en werknemers, aan de slag om op de werkvloer de problematiek bespreekbaar te maken en aan te pakken en om een goed alcohol-, drugs- en medicijnbeleid in te richten.

Nieuwe handreiking Alcohol-, drugs en medicijnbeleid

Kamerbrief stand van zaken alcohol- en drugtesten op de werkplek

Categorie: Nieuws Tags: arbeidsomstandigheden (arbo)

Tags: arbeidsomstandigheden (arbo)

Gerelateerde artikelen

30 juni 2022

Hoe kun je verzuim binnen jouw organisatie terugdringen?

22 juni 2022

Pakketbezorging en arbeidsomstandigheden – antwoord op vragen

14 juni 2022

KLM mag niet vragen naar vaccinatie piloten – antwoord op vragen

13 juni 2022

Minister van SZW beantwoordt vragen over maaltijd- en flitsbezorging

Hoofdsponsor

Vakantiewerk in jouw organisatie: voordelen en regels op een rij
Zo kijkt Lois, Junior Salarisprofessional van het jaar, terug op de verkiezing
Hoe werkgevers medewerkers met schulden kunnen helpen
5 verschillen tussen Nederlandse en Belgische medewerkers
‘Respijt voor NOW 1’ zet ondernemers op verkeerde been
Highlights uit het nieuwe pensioenstelsel
Doorstuderen na VPS: wat kun je doen?
Hoe kun je verzuim binnen jouw organisatie terugdringen?

Partners

Vakantiewerk in jouw organisatie: voordelen en regels op een rij
Zo kijkt Lois, Junior Salarisprofessional van het jaar, terug op de verkiezing
Hoe werkgevers medewerkers met schulden kunnen helpen
5 verschillen tussen Nederlandse en Belgische medewerkers
‘Respijt voor NOW 1’ zet ondernemers op verkeerde been
Highlights uit het nieuwe pensioenstelsel
Doorstuderen na VPS: wat kun je doen?
Hoe kun je verzuim binnen jouw organisatie terugdringen?

Meest gelezen berichten

  • Loonbelastingtabellen 2022 – witte en groene tabellen
  • Twee fulltime banen – boete voor overtreden nevenwerkzaamhedenbeding
  • Betaald ouderschapsverlof per 2 augustus en andere verlofregelingen
  • Schadevergoeding na ontslag is belastbaar loon uit dienstbetrekking
  • Einde handhavingsmoratorium per 2025 – aanpak schijnzelfstandigheid

NIRPA

Opleidingen

04
jul
Online Excel training voor salarisadministrateurs (specialisatie)
Salaris Vanmorgen
01
sep
HR voor Salarisadministrateurs
Markus Verbeek Praehep
12
sep
Cursus Samenwerken financiële- en salarisadministratie
Salaris Vanmorgen
15
sep
Cursus Van salarisadministrateur naar beloningsadviseur (basis)
Salaris Vanmorgen
19
sep
HBO Associate degree Payroll Services
Markus Verbeek Praehep
19
sep
Werkkostenregeling PE
Markus Verbeek Praehep
19
sep
HBO Bachelor Management Payroll Services
Markus Verbeek Praehep
19
sep
Vakopleiding Payroll Services (VPS®)
Markus Verbeek Praehep
22
sep
Tweedaagse online Excel training voor de salarisadministrateur (verdieping en specialisatie)
Salaris Vanmorgen
22
sep
Online Excel training voor de salarisadministrateur (verdieping)
Salaris Vanmorgen
28
sep
Online cursus Werkkostenregeling
Salaris Vanmorgen
04
okt
Cursus Impact nieuwe Wet Toekomst Pensioenen per 1 januari 2023
Salaris Vanmorgen
04
okt
Cursus Inkomstenbelasting voor de salarisadministrateur
Salaris Vanmorgen
06
okt
Online cursus Wet bedrag ineens, RVU en verlofsparen
Salaris Vanmorgen
13
okt
Online cursus loonheffingen en hybride werken
Salaris Vanmorgen
01
nov
Cursus Werkkostenregeling
Salaris Vanmorgen
07
nov
Cursus Van salarisadministrateur naar beloningsadviseur (verdieping)
Salaris Vanmorgen
08
nov
Cursus Samenwerken tussen de HR-afdeling en salarisadministratie
Salaris Vanmorgen
10
nov
Online Excel training voor de salarisadministrateur (basis)
Salaris Vanmorgen
10
nov
Cursus Werkkostenregeling bij gemeenten (introductie)
Salaris Vanmorgen
06
dec
Online cursus Update Werkkostenregeling bij gemeenten (verdieping)
Salaris Vanmorgen
07
dec
Compensation & Benefits Consultant (CBC®)
Markus Verbeek Praehep

Vacatures

Professional – Loonadministrateur
Van Oers Accountancy & Advies
Ervaren salarisadministrateur
HLB Witlox Van den Boomen
Payroll Specialist – Q8 Den Haag
Strictly People - Q8
Payroll Specialist – Philips Domestic Appliances Amsterdam
Strictly People | Philips Domestic Appliances Amsterdam
Senior Salarisadministrateur- Gorinchem
acconavm
Payroll consulent (32-40 uur)
BROADSTREET
Teamleider Salarisadvies
HLB Witlox Van den Boomen
Senior Salarisadministrateur – Veenendaal
acconavm
(Ervaren) Salarisadministrateur parttime/fulltime
Payroll Totaal
Junior salarisadministrateur
Moore MTH
Traineeship HR Payroll Consultant | Randstad – Randstad
a/s Works
Fiscount zoekt een specialist sociale zekerheid
Fiscount
Salarisadviseur (Hoogeveen)
de Jong & Laan
Payroll consultant Zoetermeer
a/s Works
International Payroll Specialist – Ultimaker (Remote)
Strictly People (Ultimaker)
Senior salarisadviseur (Raalte)
De Jong & Laan
Corporate International Payroll Controller – B&S Dordrecht
Strictly People B&S
Salarisadministrateur / AFAS Payroll Barendrecht e.o.
Visser & Visser
Salarisadministrateur bij de Caesar Groep
Caesar Groep
(Sr.) Loonadministrateur
Scab
Specialist loonheffingen (Hoogeveen/Groningen)
De Jong & Laan
Loonadviseur
Scab
Junior salarisadministrateur
acconavm
Professional – Loonadministrateur Onderwijs
Van Oers Accountancy & Advies
Medior / Senior salarisadministrateur Software Gemak – Utrecht
a/s Works
Ervaren medewerker administratieve dienstverlening Nieuwegein, 32-40 uur
van helder
Traineeship Loonadministratie & Advies
Scab
Salarisadviseur (Harderwijk)
De Jong & Laan
Salaris/HR adviseur
Bentecera
Professional salarisadministrateur
Bentecera
Senior Salarisadministrateur Eindhoven
KSS (onderdeel van Wij zijn Jong)
Professional – Loonadministrateur
Van Oers
Intern salarisadministrateur / payroll specialist
HLB Witlox Van den Boomen
Traineeship HR-payroll consultant | Regio Apeldoorn
a/s WORKS
Senior salarisadministrateur Bussum
Moore MTH
Payroll Professional
CROP
Salarisadministrateur – Intergamma Leusden
Strictly People
Salarisadministrateur – Wensink Zwolle
Strictly People
Salarisadministrateur 24-40 uur per week in Ridderkerk (€2.600-€ 3.800)
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Medior salarisadministrateur
Moore MTH
Parttime/Fulltime Salarisadministrateur- Denekamp
De Kok
Senior salarisadministrateur, Gorinchem
acconavm
Salarisadministrateur (m/v/x) 16 tot 40 uur mogelijk. Remote, hybride of in Den Haag
Duits-Nederlandse Handelskamer
Specialist arbeidsrecht
Fiscount
Payroll Specialist – Netcompany Delft
Strictly People

Vriend van Salaris Vanmorgen

Moore mth
abonneer nieuwsbrief FV

Salaris Vanmorgen (SV) is het platform voor salarisadministrateurs met nieuws en verdieping op het gebied van salarisadministratie.

Salaris Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Corona
  • Blogs
  • Opleidingen
  • Partners
  • AV/FV
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Salarisdag
  • Dossiers

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
logo FV