• Nieuws
  • Blogs
  • Opleidingen
  • Partners
  • AV/FV
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Salarisdag
  • Dossiers
  • STAP-budget
  • Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Vrienden
  • Nieuwsbrief
  • STAP-budget
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Vrienden
  • Nieuwsbrief
  • STAP-budget
Salaris Vanmorgen

  • Nieuws
  • Blogs
  • Opleidingen
  • Partners
  • AV/FV
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Salarisdag
  • Dossiers
  • STAP-budget
Home » Alcohol- en drugtesten op de werkplek: stand van zaken

Alcohol- en drugtesten op de werkplek: stand van zaken

Nieuws

Minister Van Gennip van SZW informeert over de stand van zaken rond het afnemen van testen op alcohol en drugs op de werkplek.

16 mei 2022 door Salaris Vanmorgen

De minister bereidt een wijziging van de Arbowet voor waarmee het onder voorwaarden en voor bepaalde functies en functiegroepen bij bedrijven die onder het Besluit risico’s zware ongevallen 2015 vallen, mogelijk wordt op alcohol en drugs te testen.

Alcohol en drugs beïnvloeden het handelen van mensen en het gebruik van deze middelen vormt een bedreiging voor de veiligheid op de werkvloer. Werkenden die tijdens hun werk onder invloed zijn van alcohol en drugs hebben een verhoogd risico om betrokken te raken bij een ongeval dat grote gevolgen kan hebben voor de werknemer zelf én voor andere personen en gebouwen op en zelfs buiten het bedrijfsterrein.

Een goed alcohol- en drugsbeleid, met aandacht voor preventie, het gesprek op de werkvloer en waar nodig hulp en begeleiding, kan bijdragen aan het beperken van deze risico’s. Het afnemen van een alcohol- of drugstest kan vervolgens als sluitstuk deel uitmaken van dit beleid.

Hoewel de minister zich realiseert dat het afnemen van dergelijke testen een ernstige inbreuk vormt op de privacy en de lichamelijke integriteit van werkenden, acht zij de maatregel van testen in
specifieke situaties en onder stringente voorwaarden gezien de risico’s proportioneel.

Maatregelen aangekondigd

Vanwege deze risico’s heeft de toenmalig staatssecretaris Van Ark op 16 januari 2020 maatregelen aangekondigd om het afnemen van testen op alcohol en drugs op de werkplek, alleen in vóóraf vastgelegde specifieke risicovolle situaties, voor specifieke functies en functiegroepen mogelijk te maken. Door de inzet van capaciteit voor werkzaamheden in verband met de beheersing van de gevolgen van Covid, is dit traject tijdelijk stopgezet. In het Commissiedebat van 24 juni 2021 heeft minister Koolmees toegezegd de Tweede Kamer na de zomer te informeren over het vervolg van het wetstraject.

Met deze brief geeft de minister invulling aan deze toezegging en meldt zij dat het wetgevingstraject dat moet leiden tot een wettelijke regeling in de Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet) voor het afnemen van testen op alcohol en drugs bij bedrijven die vallen onder het Besluit risico’s zware ongevallen 2015 (Brzo 2015), inmiddels weer is opgestart.

Alcohol- en drugstesten op de werkvloer: actie vereist

Inhoud wetgevingstraject

In Nederland zijn circa 400 bedrijven die onder het Brzo 2015 vallen, variërend van complexe chemische industrie tot relatief eenvoudige opslagbedrijven voor bepaalde typen gevaarlijke stoffen. In lijn met het voorstel van de toenmalig staatssecretarissen, richt Van Gennip zich op Brzo-bedrijven, omdat de risico’s op een zwaar ongeval door het werken met en de aanwezigheid van gevaarlijke stoffen bij het verlies van controle over de processen, binnen deze categorie van bedrijven evident zijn. Bij deze bedrijven bestaat bovendien een duidelijk beeld van de specifieke veiligheidsfuncties en -groepen, waarbij deze risico’s zich kunnen voordoen.

Concreet betekent dit dat de minister nu een wijziging van de Arbowet voorbereidt. Daarmee wordt het mogelijk om onder stringente voorwaarden en voor specifieke functies en functiegroepen bij Brzo-bedrijven op alcohol en drugs te testen.

Uitgangspunt van de voorgestane wettelijke regeling is dat de werkgever een goed AD-beleid (alcohol en drugs) binnen zijn/haar bedrijf heeft geïmplementeerd. Dit beleid vormt een noodzakelijke voorwaarde voor het mogen testen.

Najaar 2022

In het wetsvoorstel gaat Van Gennip ook in op de rol van de ondernemingsraad bij het al dan niet initiëren van de mogelijkheid binnen een bedrijf om alcohol- en drugstesten toe te staan. Het streven is het wetsvoorstel in het najaar van 2022 aan te bieden voor internetconsultatie.

Nader onderzoek

Op dit moment analyseren TNO en het Trimbos-instituut in opdracht van het ministerie van SZW bestaande data met betrekking tot werk en gebruik van alcohol en drugs. Dit onderzoek is binnenkort gereed. Op basis van dit onderzoek zal de minister opdracht geven tot aanvullend onderzoek naar de omvang van de problematiek en de effectiviteit van alcohol- en drugstesten en nadat dergelijke testen zijn toegestaan worden ook de eerste ervaringen bij het Brzo-bedrijven met het testen meegenomen.

Bestaande instrumenten

Er zijn al diverse instrumenten waarover de werkgevers beschikken om een gezond en veilig werkklimaat te realiseren:

  • Een werkgever heeft de mogelijkheid om op grond van het instructierecht ordevoorschriften uit te vaardigen waaraan een werknemer moet voldoen. Hierbij kan ook gedacht worden aan een verbod op gebruik van alcohol en drugs op de werkvloer en/of voorafgaand aan de werkzaamheden.
  • Ook kan de werkgever een medewerker die onder invloed is, de toegang ontzeggen.
  • Verder kan de werkgever rechtspositionele maatregelen treffen (een waarschuwing, financiële maatregel, ontslag, ontbinding).
  • Bij (para) medische beroepen is ook tuchtrecht van toepassing. Op basis van de Wegenverkeerswet 1994, de Scheepsvaartverkeerswet, de Wet zeevarenden, de Spoorwegwet, de Wet lokaal spoor en de Wet luchtvaart is het afnemen van sommige tests voor bepaalde beroepen nu al toegestaan. Ook de Wet ambtenaren defensie bevat deze mogelijkheid.

Goed ADM-beleid

Daarnaast is het hebben en verder versterken van een goed alcohol- en drugs- (en medicijnen-)beleid (ADM-beleid) binnen ondernemingen van groot belang. Met een goed ADM-beleid kan en moet de werkgever zorg dragen voor een veilige en gezonde werkomgeving, waarbij het de gezondheid en veiligheid van de werknemer centraal staat (artikel 3 van de Arbeidsomstandighedenwet).

In dit beleid, moet voldoende aandacht zijn voor preventie en het gesprek op de werkvloer. Medewerkers die een alcohol- of drugsprobleem blijken te hebben, moeten tijdig en adequaat worden geholpen om daarvan af te komen.

Een veilige werkomgeving is van groot belang. Het onder invloed zijn van alcohol of drugs hoort niet thuis op de werkvloer. De minister vindt het belangrijk dat werkgevers door middel van een goed ADM-beleid daartegen kunnen optreden en werkenden kunnen helpen en begeleiden om te voorkomen dat zij in herhaling vervallen.

Handreiking Alcohol-, drugs- en medicijnbeleid

In opdracht van het ministerie is begin 2021 door het Trimbos-instituut de ‘Handreiking Alcohol-, drugs- en medicijnbeleid’, behorende bij het ‘Format Alcohol-, drugs- en medicijnbeleid (ADM-beleid)’, opgeleverd.

Met de handreiking kunnen en moeten alle werkgevers in gezamenlijkheid met de ondernemingsraad en werknemers, aan de slag om op de werkvloer de problematiek bespreekbaar te maken en aan te pakken en om een goed alcohol-, drugs- en medicijnbeleid in te richten.

Nieuwe handreiking Alcohol-, drugs en medicijnbeleid

Kamerbrief stand van zaken alcohol- en drugtesten op de werkplek

Categorie: Nieuws Tags: arbeidsomstandigheden (arbo)

Tags: arbeidsomstandigheden (arbo)

Gerelateerde artikelen

6 september 2023

Boete voor werkgever vanwege bedrijfsongeval terecht

2 augustus 2023

Temperatuur op de werkplek of in het kantoor: hoe warm mag het zijn?

5 juli 2023

Arbobalans 2022: hoogste aantal verzuimdagen sinds 2014

29 juni 2023

Goed werkgeverschap door preventief oogonderzoek en beeldschermbril

Hoofdsponsor

Een nieuwe medewerker zoeken, selecteren én behouden

Kennispartner

Fiscount Loonservice is nu Fiscaris

Partners

Checklist: Wet verbetering poortwachter
Technologische ontwikkelingen binnen de salarisadministratie
Veelvoorkomende frustraties in HR-vak en de oplossing in de software
Geen zelfreflectie werknemer en dossieropbouw bij verstoorde arbeidsrelatie

CONTENT MARKETING VOOR DE FINANCIËLE SECTOR Maak je …  

Masterclass Arbeidsrecht en sociale zekerheid
Valk Service Center structureert HR-administratie met Exact Online HR
‘Respijt voor NOW 1’ zet ondernemers op verkeerde been
Terug naar het tijdperk van de VAR?
Prinsjesdagpodcast: ‘Regels versimpeld, maar gewoon betalen’

Meest gelezen berichten

  • Prinsjesdag 2023, Belastingplan 2024 en een demissionair kabinet 11.5k weergaven
  • Forse stijging wettelijk minimumloon vanaf 2024: 30% bij 40-urige werkweek 4.9k weergaven
  • Bijzondere verhoging minimumloon 2023-2025 – antwoorden op vragen 1.9k weergaven
  • Netto minimumloon stijgt per 1 juli 2023 met bijna 2 procent 1.3k weergaven
  • Wet werken waar je wilt – aanpassing arbeidsplaats bijna een feit 1.1k weergaven

NIRPA

Opleidingen

21
sep
Cursus Ontslag van A tot Z
MOCuitgevers
21
sep
HBO Associate degree Payroll Services
Markus Verbeek Praehep
25
sep
Inkomstenbelasting voor de Salarisadministrateur (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
26
sep
Online cursus Werkkostenregeling
MOCuitgevers
26
sep
Online Excel training voor de salarisadministrateur (basis)
MOCuitgevers
27
sep
Loonbeslag, Beslagvrije Voet en Preferentie (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
27
sep
Cursus Internationaal / grensoverschrijdend werken
MOCuitgevers
29
sep
Cursus Van salarisadministrateur naar beloningsadviseur (basis)
MOCuitgevers
29
sep
Manager Payroll Services & Benefits
Markus Verbeek Praehep
02
okt
Online Excel training voor salarisadministrateurs (specialisatie)
MOCuitgevers
03
okt
Arbeidsrecht – Disfunctioneren (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
03
okt
Cursus Inkomstenbelasting voor de salarisadministrateur
MOCuitgevers
04
okt
Online cursus Impact nieuwe Wet Toekomst Pensioenen per 1 juli 2023
MOCuitgevers
04
okt
Arbeid en Recht (3)
Fiscount
05
okt
Online cursus Wet bedrag ineens, RVU en verlofsparen
MOCuitgevers
06
okt
Pensioenen (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
09
okt
Post Bachelor Arbeidsrecht en Sociale Zekerheid
Markus Verbeek Praehep
10
okt
Online Excel training voor de salarisadministrateur (verdieping)
MOCuitgevers
10
okt
Tweedaagse online Excel training voor de salarisadministrateur (verdieping en specialisatie)
MOCuitgevers
10
okt
Online cursus Update loonheffingen en hybride werken
MOCuitgevers
11
okt
Online cursus Verplichte toepassing cao en pensioen
MOCuitgevers
12
okt
Cursus WAZO – verlofvormen
MOCuitgevers
12
okt
Online training Power Query voor HR en salarisadministrateurs
MOCuitgevers
12
okt
Praktijkdiploma Loonadministratie (PDL®)
Markus Verbeek Praehep
16
okt
Strategische Arbeidsvoorwaarden en Belonen
Markus Verbeek Praehep
18
okt
Training HR voor Salarisadministrateurs (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
20
okt
Update Arbeidsrecht voor Salarisadministrateurs (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
24
okt
Update Sociale Zekerheid (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
27
okt
Vakopleiding Payroll Services (VPS®)
Markus Verbeek Praehep
30
okt
Werkkostenregeling (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
01
nov
Cursus Impact nieuwe Wet Toekomst Pensioenen per 1 juli 2023
MOCuitgevers
06
nov
Kennismarathon Arbeidsrecht
Fiscount
06
nov
Kennismarathon Loonheffingen
Fiscount
07
nov
Cursus Werkkostenregeling
MOCuitgevers
08
nov
Cursus Van salarisadministrateur naar beloningsadviseur (verdieping)
MOCuitgevers
13
nov
Cursus Samenwerken tussen de HR-afdeling en salarisadministratie
MOCuitgevers
13
nov
Arbeid en Recht (4)
Fiscount
14
nov
Cursus DGA verlonen
MOCuitgevers
20
nov
Cursus Werkkostenregeling bij gemeenten (introductie)
MOCuitgevers
27
nov
Online training Power Pivot (SUPER Draaitabel)
MOCuitgevers
04
dec
Online cursus Werkkostenregeling bij gemeenten (verdieping)
MOCuitgevers

Vacatures

Ervaren medewerker administratieve dienstverlening Nieuwegein, 32-40 uur
van helder
Medior salarisadministrateur
Moore MTH
Salarisprofessional
HLB Witlox Van den Boomen
Adviseur Digital HRM
HLB Witlox Van den Boomen
Medior Salarisspecialist
Infacto
Consultant HRM (AFAS)
a/s WORKS
Junior salarisadministrateur
Moore MTH
Salarisadministrateur
Flynth
Salarisadministrateur
Flynth
(Sr.) Loonadministrateur
Scab
Traineeship HR-payroll consultant | Regio Apeldoorn
a/s WORKS
Salarisadministrateur (m/v/x) 16 tot 40 uur mogelijk. Remote, hybride of in Den Haag
Duits-Nederlandse Handelskamer
Teamleider Salarisadvies
HLB Witlox Van den Boomen
Vacature Salarisadministrateur Regio Rotterdam Rijnmond en Breda
a/s WORKS
Salarisadministrateur – Gorinchem
Flynth
Assistent Salarisadministrateur Heerlen
RSM Netherlands Loonadviesgroep B.V.
Senior Salarisadministrateur / Functioneel Beheerder AFAS
Vvvaa
Medewerker personeel en salaris. (32-40 uur per week)- Schagen
Jongejan & Partners Accountants & Belastingadviseurs
Traineeship Salarisadministrateur voor zorgprofessionals
Vvaa
Salarisadministrateur Veenendaal
Flynth
Vacature Salarisadministrateur INTERIM
WEA Deltaland
Salarisadministrateur – Zwolle
Flynth
Payroll consulent (32-40 uur)
BROADSTREET
Salarisadministrateur / AFAS Payroll Barendrecht e.o.
Visser & Visser
Salarisadministrateur – Schagen
Flynth
Ervaren salarisadministrateur
HLB Witlox Van den Boomen
Salarisadministrateur Den Haag
Verbond van Verzekeraars
Senior Salarisadministrateur – House Of Talents. Utrecht
Strictly People
Salarisadministrateur – Lochem
Flynth
Senior Salarisspecialist
Infacto
Salarisadministrateur (detachering) – Strictly People
Strictly People
Specialist arbeidsrecht
Fiscount
Assistent Salarisadministrateur Alkmaar
RSM Netherlands Loonadviesgroep B.V.
(Ervaren) Salarisadministrateur parttime/fulltime
Payroll Totaal
Salarisadministrateur – Breda
Flynth
Salarisadministrateur Abin accountants- Noordwijk e/o Voorburg
Abin
Adviseur Werkgeversadvies
Vvaa
Salarisadministrateur
RSM Netherlands Loonadviesgroep B.V.
Intern salarisadministrateur / payroll specialist
HLB Witlox Van den Boomen
Traineeship Loonadministratie & Advies
Scab
Salarisadministrateur
Waterschap de Dommel
Salarisadministrateur voor Zorgprofessionals
VvAA
Senior Salarisadministrateur
Flynth
Parttime/Fulltime Salarisadministrateur- Denekamp
De Kok
Salarisadministrateur
Ruigrok
Payroll consultant Zoetermeer
a/s Works
Traineeship HR Payroll Consultant | Randstad – Randstad
a/s Works

Vriend van Salaris Vanmorgen

abonneer nieuwsbrief FV

Salaris Vanmorgen (SV) is het platform voor salarisadministrateurs met nieuws en verdieping op het gebied van salarisadministratie.

Salaris Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Cedeo erkend

Categorie

  • Nieuws
  • Blogs
  • Opleidingen
  • Partners
  • AV/FV
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Salarisdag
  • Dossiers
  • STAP-budget

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
logo FV