
Ook willen twee op de drie werkgevers een hogere kilometervergoeding betalen als de fiscale regels dit mogelijk maken. Dat stelt werkgeversvereniging AWVN op basis van eigen onderzoek onder het Nederlandse bedrijfsleven.
Aan het onderzoek deden 481 werkgevers mee. De ondervraagde werkgevers vragen aandacht voor de groep werknemers die financieel in de knel komt door de stijgende kosten van woon-werkverkeer per auto. Bijna 4 op de 5 werkgevers maakt zich hier zorgen over en vindt dat deze groep ondersteuning nodig heeft.
Mobiliteitsregeling aanpassen
Werkgevers ondernemen zelf actie door hun mobiliteitsregeling aan te passen, omdat zij:
- een goed werkgever willen zijn (72 procent);
- zij werknemers financieel niet in de knel willen laten komen (54 procent);
- werknemers willen behouden (51 procent); of
- werknemers willen stimuleren om naar de werklocatie te komen (32 procent).
Redenen niet aanpassen
Een op de drie werkgevers geeft aan nu niets te doen met de stijgende brandstofprijzen. De redenen hiervoor lopen uiteen:
- omdat de bedrijfseconomische situatie het eenvoudigweg niet toe staat;
- de mobiliteitsregeling de situatie voldoende afdekt;
- werknemers dichtbij het werk wonen; of
- het gros van de mensen in een auto van de zaak met tankpas rijdt.
Hogere onbelaste kilometervergoeding
Veel werkgevers zouden binnen hun mobiliteitsregeling de kilometervergoeding voor het woonwerk-verkeer met de auto willen verhogen, maar worden daarin belemmerd door de fiscale regels. Als zij in de huidige situatie een reiskostenvergoeding boven de €0,19/km uitkeren, leidt dit tot flinke extra lasten (circa 20 procent) vanwege de belasting- en premieheffing. De werknemer houdt maximaal 50 procent van de extra vergoeding over.
Eerdere verhoging
Het kabinet heeft in het regeerakkoord aangekondigd de onbelaste reiskostenvergoeding per 1 januari 2024 te willen verhogen. De meeste werkgevers vinden dit te laat en zouden graag zien dat deze maatregel eerder wordt ingevoerd. Twee op de drie werkgevers zouden in dat geval bereid zijn om een hogere kilometervergoeding te betalen. AWVN roept het kabinet daarom op de onbelaste reiskostenvergoeding zo snel mogelijk te verhogen.
Staatssecretaris van Rij van Fiscaliteit heeft aangegeven dat hij hier bij het Belastingplan 2023 op gaat terugkomen.
Motie over eerdere verhoging onbelaste reiskostenvergoeding aangenomen
Ook inzet op minder autogebruik
Werkgevers is ook gevraagd naar de alternatieven voor het woon-werkverkeer per auto. Zo zetten zij in op OV-abonnementen, fiets- en e-bikeregelingen en carpoolen. Ook thuiswerken is een optie. Wel zijn daar grenzen aan, stellen de deelnemers. Niet alleen omdat lang niet iedereen kán thuiswerken, maar ook omdat na een lange periode van verplicht thuiswerken veel werkgevers en werknemers weer graag op locatie willen werken.