De onbelaste reiskostenvergoeding moet nu omhoog! De ongekende stijging van de brandstofprijzen levert vooral voor de 4,3 miljoen werknemers die zakelijke kilometers rijden met een eigen auto een grote kostenpost op. Daarom vraagt de Vereniging Zakelijke Rijders (VZR) het kabinet om de aangekondigde verhoging van de onbelaste reiskostenvergoeding in het coalitieakkoord nu al in te laten gaan en niet te wachten tot 1 januari 2024.
Coalitieakkoord – onbelaste reiskostenvergoeding per 2024 omhoog
€ 0,19 is veel te laag
De meeste werkgevers hanteren de € 0,19 onbelaste kilometervergoeding als norm en dat is te weinig. Een gemiddelde auto kost aan variabele lasten veel meer dan deze 19 cent. Dit bedrag is sinds 2006 ongewijzigd en de lasten zijn echt gestegen de afgelopen tijd. VZR bepleit al jaren een indexatie van dit onbelaste tarief. De verhoging staat ook in het regeerakkoord. VZR vraagt het kabinet om dit naar aanleiding van de enorme brandstofprijzen versneld door te voeren.
5 cent per kilometer extra kwijt
In het afgelopen jaar is de benzineprijs € 0,90 per liter gestegen, alleen dit feit al betekent dat een gemiddelde werknemer 5 cent per kilometer extra kwijt is voor zijn zakelijke kilometers. Wanneer het kabinet de extra btw-inkomsten die binnenkomen op de hoge benzineprijs direct gebruikt om de onbelaste kilometervergoeding te verhogen, is er direct effect.
Normkilometervergoeding
Werkgevers mogen natuurlijk nu al meer geven dan deze € 0,19, het verschil is dat het deel boven de 19 cent belast wordt. VZR heeft een normkilometervergoeding opgesteld per autocategorie. Hierin is een helder en objectief normbedrag te vinden. VZR adviseert werkgevers en werknemers deze norm te gebruiken in plaats van de ouderwetse 19 cent per kilometer.
Kosten zakelijke km’s bij werkgever
VZR is van mening dat de kosten van de zakelijke kilometers voor het grootste deel bij de werkgever hoort te liggen. Juist de vele werknemers zonder auto van de zaak die juist afhankelijk zijn van kilometervergoeding, zijn nu de dupe. VZR verwacht van zowel de overheid als de werkgever dat zij hier iets aan doen.