
De Werkloosheidswet (WW) is complexe wetgeving geworden. Dit komt onder meer doordat er sinds de inwerkingtreding van de WW in 1987 meerdere wijzigingen in het WW-stelsel zijn doorgevoerd. Ook door dwarsverbanden met andere wet- en regelgeving binnen het sociaal zekerheidsstelsel en door samenloop van verschillende regelingen binnen het WW-stelsel is de complexiteit vergroot. Dit leidt tot knelpunten voor de werknemer die een uitkering aanvraagt, werkgevers en het UWV als uitvoeringsinstituut.
Daarnaast is de arbeidsmarkt van nu aanzienlijk gewijzigd ten opzichte van de arbeidsmarkt ten tijde van de inwerkingtreding van de WW. Zo is er nu een grotere flexibele schil en zijn er meer zzp’ers. Zoals door een eerder kabinet is toegezegd, is er voldoende aanleiding om deze knelpunten die bij het gebruik en de uitvoering van de WW worden ervaren te onderzoeken.
Met deze brief presenteert minister Gennip het plan van aanpak ‘opdracht vereenvoudiging WW en de startnotitie ‘onderzoek knelpunten WW vanuit verschillende perspectieven’.
Vereenvoudigingstraject WW
Het plan van aanpak schetst het bredere vereenvoudigingstraject WW binnen het onderwerp werkloosheid. De inzet van het traject is vereenvoudiging van de WW.
Het traject binnen de WW start met het onderzoek naar knelpunten in de WW zoals opgenomen in de startnotitie. In het plan van aanpak worden – naast dit onderzoek – ook de vervolgstappen van het vereenvoudigingstraject na oplevering van het onderzoek beschreven.
Knelpunten in WW
De startnotitie geeft de onderzoeksopzet van het onderzoek naar knelpunten in de WW weer vanuit drie perspectieven: die van de werknemer, de werkgever en de uitvoering. Het resultaat van dit onderzoek is een overzicht van knelpunten in de WW vanuit de verschillende perspectieven en de oorzaken daarvan.
Op dit moment is er nog geen compleet overzicht van de knelpunten.
Het streven is om de WW te vereenvoudigen waardoor de regelgeving:
- begrijpelijk en doenbaar is voor de werknemer;
- efficiënt uitvoerbaar is voor het uitvoeringsorgaan; en
- niet tot onnodige administratieve lasten leidt voor werkgevers.
Het realiseren van de twee beleidsdoelen uit de wet, te weten: het bieden van inkomenswaarborg en het bevorderen van arbeidsparticipatie, blijft hierbij het vertrekpunt.
Naast het aanpassen van regelgeving, kunnen er ook andere maatregelen mogelijk zijn om de gesignaleerde knelpunten op te lossen, zoals het wijzigen van de dienstverlening.
Het onderzoek start waarschijnlijk in maart 2022. De resultaten zijn voorzien voor december 2022.
Kamerbrief over plan van aanpak en startnotitie vereenvoudiging Werkloosheidswet (WW)