Misschien is het wel datgene waar werkend Nederland het meest naar uitkijkt elke maand: de dag dat het salaris wordt gestort. Is het een keer een dag later, dan trekken mensen dikwijls aan de bel. Huur, hypotheek, schoolgeld, etentjes en abonnementen moeten immers betaald worden.
Bij Software Gemak zorgt de afdeling Managed Payroll Services (MPS) ervoor dat het salaris elke maand weer op tijd op ieders rekening staat. Anja Rog, Payroll Professional en HR Consultant, legt je aan de hand van drie vragen uit wat MPS is.
1 Wat is Managed Payroll Services (MPS)?
Anja Rog: “MPS is een dienstverlening voor onze klanten die de salarisadministratie willen uitbesteden. Salarisadministratie is een complexe klus die ook steeds ingewikkelder wordt door toenemende wetgeving en nieuwe regels.”
Vroeger zagen bedrijven de salarisadministratie als iets wat ze ‘erbij’ konden doen. Nu zie ik meer en meer dat ze het als vak beschouwen en ze er een afdeling voor opzetten. Maar wat als je die specialistische mensen niet in huis hebt? Of tijdelijk met een personeelstekort kampt?
Met Managed Payroll Services van Software Gemak besteed je je salarisverwerking uit. Zo kun je er zonder de juiste mensen tóch voor zorgen dat iedereen in je bedrijf op tijd zijn of haar salaris ontvangt.
2 Voor wie is Managed Payroll Services?
“MPS is ideaal voor middelgrote klanten”, zegt Rog. “Binnen die bedrijven is de salarisadministratie vaak maar één man of vrouw. Dat is natuurlijk een groot risico. Valt die persoon weg wegens bijvoorbeeld ziekte of vakantie, dan heb je als bedrijf ineens een probleem. Wie voor MPS kiest, kan altijd terugvallen op een team van specialisten.”
3 Welke voordelen zijn er?
Bij Managed Payroll Services hebben klanten die hun salarisadministratie uitbesteden standaard gekwalificeerd personeel van Software Gemak voor hen klaarstaan. Het team van MPS heeft een ISAE-certificering. Deze certificering is het bewijs dat onder meer de controleprocessen en informatiebeveiliging van de MPS-dienstverlening 100 procent in orde is.
Een ander voordeel dat klanten hebben die hun salarisadministratie uitbesteden, is dat het MPS-team altijd op de hoogte is van de nieuwste ontwikkelingen in het vakgebied.
Rog: “We lezen natuurlijk vakbladen en we laten ons door de juiste instanties informeren. Lang niet alles wat je op internet vindt is betrouwbaar of up to date, en juist dat is zo belangrijk in ons vak. Ook ontmoeten we elkaar maandelijks om vakkennis te delen en nieuwe regels door te nemen.”
Bij het ministerie om tafel
Rog vult aan: “Daarnaast hebben we een collega die onder meer met het UWV en de Belastingdienst schakelt en bij het ministerie in Den Haag aan tafel zit. Als er nieuwe wetgeving aan zit te komen rondom de salarisadministratie, dan zijn wij de eersten die het weten. Zo kunnen we snel handelen en onze klanten nóg beter van dienst zijn. Dat was afgelopen periode, waarin de regels rondom bijvoorbeeld de NOW-regeling continu veranderden, zeker een toegevoegde waarde voor onze klanten.”
Want wie weet hoeveel tientallen regels er zijn (en maandelijks veranderen), zal zich verbazen over het feit dat het storten van het salaris elke maand weer bij miljoenen mensen in Nederland goed gaat.
Rog: “In de regel is de grootste kostenpost van een bedrijf het salaris. Je wilt dat dit goed geregeld is voor al je werknemers. MPS kan je daarbij helpen, zonder dat je alle controle loslaat.”