
In deze toelichting vind je uitleg over fouten in de werknemersgegevens waarvoor je een foutenrapport kunt ontvangen.
De toelichting gaat over de geautomatiseerde controle van de werknemersgegevens in de aangiften over de maanden juli tot en met december, of periode 7 tot en met 13 van 2021.
Werknemersgegevens
De werknemersgegevens zijn de gegevens per werknemer, zoals naam, adres en woonplaats, en loongegevens.
Bij die controle van de werknemersgegevens kan de Belastingdienst fouten constateren. Je moet deze fouten herstellen in het belang van de werkgever en de werknemers.
De Belastingdienst controleert in 2021 niet alle werknemersgegevens. Er kunnen dus nog fouten zitten in de werknemersgegevens die niet zijn gecontroleerd. Hier kan de fiscus later op terugkomen.
Overzicht foutmeldingen
In hoofdstuk 4 van de brochure vind je een overzicht met de werknemersgegevens die de Belastingdienst controleert in het 2e halfjaar van 2021. In dit overzicht staan de foutmeldingen die je in een foutenrapport kunt tegenkomen. Ook lees je hierin wat de foutmelding betekent en hoe je de fout kunt voorkomen.
Foutenrapport
Een foutenrapport bevat informatie over het type fout met een korte omschrijving en een instructie om de fout te herstellen en in het vervolg te voorkomen. Een voorbeeld van een foutenrapport vind je in hoofdstuk 3.
Controles Belastingdienst en UWV
Voor de aangiften loonheffingen over het 2e halfjaar van 2021 hebben de Belastingdienst en UWV een aantal kwaliteitscontroles vastgesteld.
Als bij deze geautomatiseerde controles blijkt dat de aangeleverde gegevens niet aan de eisen voldoen, kan de Belastingdienst de aangifte weigeren.
Staan in een aangifte alleen fouten die niet leiden tot een weigering van de aangifte, dan ontvang je een foutenrapport ‘Foutmeldingen werknemersgegevens’.
De Toelichting foutmeldingen werknemersgegevens 2e halfjaar 2021 staat op belastingdienst.nl.
Toelichting foutmeldingen werknemersgegevens loonaangifte 2021