
Minister Koolmees deelde recent drie praktijkvoorbeelden NOW waarin het verweer van de werkgever tegen het meegenomen SV-loon heeft geleid tot een bezwaar dat gegrond is verklaard.
Niet representatieve loonsom
In deze praktijkvoorbeelden was de loonsom van januari niet representatief door een of meerdere incidentele beloningen, zoals een bonus, nabetaling vakantiegeld, verrekening kilometervergoeding en/of uitbetaalde overuren.
Controle bijzonder beloningen
Vraag daarom het UWV in bezwaar de bijzondere beloningstabel in de polisadministratie te controleren. Bijzondere beloningen kunnen in bezwaar uit het SV-loon worden geschoond. Dit kan resulteren in geen of minder terugbetaling.
Succesvolle bezwaargronden
Naast het schonen van de loonsom (1 incidentele beloningen in de referentiemaand leiden
mogelijk tot een niet representatieve loonsom; 2 werknemers die voor de referentiemaand uit dienst zijn gegaan maar waar de eindafrekening – als all-in loon – is verloond in de referentiemaand) zijn de volgende succesvolle bezwaargronden te onderkennen:
- samentellen loonheffingennummers (1 wijzigingen van rechtsvorm zonder dat de bedrijfsvoering is veranderd, zoals wanneer een eenmanszaak overgaat in een bv; 2 fusies en afsplitsingen in een
concernrelatie zonder dat mutaties in het werknemersbestand plaatsvinden); en - opvolgend werkgeverschap. Daaronder valt ook de situatie van inleenkrachten die na de referentiemaand in dienst komen van de inlener.
Uit loonsom filteren
Als de werkgever kan aantonen door middel van objectief verifieerbare gegevens uit de loonadministratie dat de loonkosten in de referentiemaand niet representatief waren, doordat sprake was van het uitbetalen van bonussen, overuren, et cetera kan UWV deze gelden uit de loonsom filteren. UWV kon dit binnen het vaststellingsproces al eerder voor de uitbetaling van vakantiegeld en een dertiende maand.
Intussen kan UWV dit in bezwaar ook voor incidentele componenten zoals de uitbetaling van vakantiedagen en overuren of gratificaties en bonussen. Door deze componenten in bezwaar zoveel mogelijk uit de loonsom te filteren wordt geprobeerd onterechte vertekeningen in de loonsom van de werkgever met gevolgen voor de hoogte van de NOW-subsidie zoveel mogelijk tegen te gaan. Een bezwaar van de werkgever blijft hiervoor echter wel noodzakelijk, omdat deze specifieke componenten niet in de automatische verwerking kunnen worden ingebouwd.
Let op: een dalende loonsom als gevolg van vertrek van een werknemer of bedrijfseconomisch ontslag zal als bezwaargrond doorgaans echter niet tot heroverweging kunnen leiden.
Omzetverlies
De meeste terugbetalingen binnen de NOW-regeling komen tot nu toe voort uit een minder lage omzet dan ten tijde van de voorschotverlening door de werkgever was opgegeven.
Een werkgever heeft toch meer omzet heeft gedraaid dan vooraf was ingeschat. Daar hoort dan wel een lagere NOW-subsidie bij, en dus een terugbetaling op basis van het te hoge voorschot: de werkgever heeft door de hoger dan verwachte omzet minder steun nodig gehad.
Bezwaren die worden ingediend op basis van een terugbetaling die volgt uit een hogere omzet dan waarop het voorschot was gebaseerd, worden normaliter dan ook afgewezen.
Bezwaar maken
Je kunt bezwaar maken bij UWV tegen de beslissing over de definitieve berekening van de tegemoetkoming NOW. Doe dit altijd binnen 6 weken na de datum die op onze beslissing staat. Ook als je contact met UWV opneemt, blijft de uiterlijke datum om bezwaar te maken gelden.
Je kunt online bezwaar maken of bezwaar maken op papier. Op uwv.nl/bezwaar vind je alle informatie over bezwaar maken. Maak je online bezwaar via het werkgeversportaal, kies dan voor kantoor ‘B&B NOW’. Maakt u op papier bezwaar, stuur het bezwaarschrift dan naar:
UWV
Bezwaar en Beroep NOW
Postbus 59602
1040 LC AMSTERDAM
Zet in het bezwaarschrift altijd de telefoonnummer. En stuur een kopie mee van de brief waartegen je bezwaar maakt.
Wanneer reactie op bezwaar?
Als UWV het bezwaarschrift heeft ontvangen, stuurt UWV een ontvangstbevestiging per post. UWV bekijkt de eerder genomen beslissing dan opnieuw. Dit doet een andere medewerker van UWV dan de medewerker die de beslissing heeft genomen.
Als UWV het bezwaar in behandeling neemt, belt UWV daarover. In de meeste gevallen ontvangt de werkgever binnen 12 weken een beslissing. Als UWV meer tijd nodig heeft om het bezwaar te behandelen, neemt de instantie contact op.
Bijlage voorbeelden casuïstiek bezwaar NOW