Werkgevers en werknemers moeten zich blijven houden aan de maatregelen die het risico op verspreiding van het coronavirus verkleinen. Een belangrijk uitgangspunt daarbij is thuiswerken, tenzij het niet anders kan. Om dit gezond en veilig te kunnen doen, moet de werkgever zorgen voor een gezonde en veilige werkplek thuis.
In die gevallen waar thuiswerken niet mogelijk is, is het van belang dat de kabinetsmaatregelen op de werkvloer op de juiste wijze worden toegepast. Hoe kunnen we de nodige maatregelen op een effectieve manier integreren in de dagelijkse werkzaamheden?
Hierbij een aantal handvatten:
Heeft de werkgever de RI&E nog niet aangepast? Identificeer dan nu de risico’s en maatregelen tegen corona voor de organisatie en stel een plan van aanpak op. De website Routenaar.rie.nl kan hierbij uitkomst bieden.
Naast de directe risico’s van het coronavirus, horen ook andere actuele risico’s horen in de RI&E te staan. Denk hierbij aan agressie en geweld van derden op de werkvloer, of RSI-klachten als gevolg van een slecht ingerichte werkplek bij werknemers die thuiswerken.
Zorg voor voldoende hygiënische maatregelen in die situaties waar de afstand van 1,5 meter echt niet mogelijk is, zodat het beschermingsniveau hetzelfde is.
Heeft de werkgever meer hulp nodig om het aangepaste beleid goed vorm te geven? Raadpleeg dan de handreiking voor bedrijven en werknemers van de SER om verspreiding van het coronavirus in bedrijven tegen te gaan. Deze bevat adviezen, tips, checklists en achtergrondinformatie.
Inspectie SZW
Als onderdeel van de Tijdelijke wet maatregelen COVID-19, die in werking is getreden op 1 december 2020, heeft het kabinet de Inspectie SZW tijdelijk meer wettelijke mogelijkheden gegeven om in te grijpen, indien nodig. Zo kan de Inspectie bij werkgevers die in ernstige mate geen maatregelen nemen om de werknemers te beschermen tegen besmetting, op basis van de tijdelijke wijziging van de Arbowet werkzaamheden stilleggen en/of direct een boete opleggen.
Bron: Arboportaal