Dat laat staatssecretaris Van Veldhoven van Infrastructuur weten.
Gemeenten krijgen vanaf 2025 de mogelijkheid om gebieden in te stellen waar op termijn alleen nog bestelbussen en vrachtwagens komen die rijden zonder uitlaatgassen (zero emissie zone). Over de invulling van deze afspraak uit het Klimaatakkoord is nu duidelijkheid.
Overgangsregeling
Ondernemers die in zo’n zone moeten zijn, krijgen via een landelijke overgangsregeling de mogelijkheid over te stappen op een uitstootvrije bestelbus of vrachtwagen. Met een overgangsregeling gaan de meest vervuilende bestelbussen en vrachtauto’s er het eerst uit. Staatssecretaris Van Veldhoven heeft daar met diverse partijen uit onder meer de transportsector, ondernemersverenigingen en gemeenten een akkoord over bereikt.
Zero emissie zone
Steden kunnen vanaf 1 januari 2025 een zero emissie zone invoeren. Voorwaarde is dat ze die minimaal vier jaar van tevoren aankondigen. Nieuwe bestel- of vrachtwagens die na 2025 op kenteken gezet worden, moeten emissieloos rijden om in deze stadscentra te komen.
Ondernemers die in een dergelijke zone moeten zijn en die nog een fossiele bestelbus of vrachtwagen hebben krijgen, mede gezien de coronacrisis, wat langer de tijd. In 2027 eindigt de overgangsfase voor bestelauto’s. Eind 2029 voor vrachtwagens. Hiermee wordt invulling gegeven aan de afspraak in het Klimaatakkoord om in 2030 te zorgen voor 49 procent vermindering van de CO2-uitstoot.
Tegemoetkoming in aanschafkosten
Het kabinet wil ondernemers tegemoetkomen in de aanschafkosten, die nu nog hoger zijn voor een emissieloos busje of vrachtwagen. Ondernemers kunnen tussen 2021 en 2025 in aanmerking komen voor een subsidie. Ook voor vrachtwagens zijn er subsidiemogelijkheden. Daarnaast zijn er diverse fiscale regelingen, die investeren in een schone bedrijfswagen voordeliger maken.