De Inspectie SZW heeft een boete opgelegd van € 992.000 op grond van de Wet arbeid vreemdelingen (Wav), omdat de cruisevaartmaatschappij 124 vreemdelingen werkzaamheden heeft laten verrichten op een cruiseschip dat in een droogdok lag te Rotterdam zonder te beschikken over tewerkstellingsvergunningen.
Heeft de cruisevaartmaatschappij met de tewerkstelling van deze mensen in strijd gehandeld met de Wav?
Niet duidelijk
De rechtbank stelt in de uitspraak voorop dat het lex certa-beginsel vereist dat de wetgever op een zo duidelijk mogelijke wijze de verboden gedraging beschrijft (voor iedereen moet duidelijk zijn welk handelen en nalaten leidt tot strafrechtelijke aansprakelijkheid en welke sancties daarop kunnen volgen).
Uit de tekst van het Besluit uitvoering Wet arbeid vreemdelingen (BuWav), waarin uitzonderingen op de tewerkstellingsvergunningsplicht zijn opgenomen, kan gelet op het lex certa-beginsel niet worden afgeleid dat in deze zaak sprake is geweest van een overtreding van de Wav.
BuWav verduidelijkt
Nu de rechtbank constateert dat de uitzonderingen op de verboden gedraging duidelijker moeten worden beschreven, gaat minister Koolmees van Sociale Zaken de tekst en toelichting van het BuWav verduidelijken.
Gevolg van de uitspraak is namelijk dat iedere vorm van werkzaamheden door vreemdelingen aan boord van zeeschepen in Nederland ongeacht of dit schip vaart of in een dok ligt, niet onder de tewerkstellingsvergunningsplicht valt. Dit acht de minister vanuit het oogpunt van bescherming van de Nederlandse arbeidsmarkt en het belang van eerlijk gezond en veilig werk onwenselijk.
Daarnaast zal de minister het verouderde begrip ‘schepelingendienst’ in het BuWav aanpassen.
Koolmees streeft naar inwerkingtreding van deze wijziging van het BuWav in het eerste kwartaal van het volgende jaar.
Internationaal handelsverkeer
De regeling internationaal handelsverkeer is te gebruiken om personeel van buiten de EU, in dienst van een in het buitenland gevestigde rederij, voor korte tijd in te zetten voor specifieke werkzaamheden aan boord van cruiseschepen in een dok en dat sociale partners met deze regeling uit de voeten konden. Er zijn nog een aantal praktische zaken die in samenspraak met sociale partners worden opgepakt. Inzet is dat de regeling zo goed mogelijk aansluit bij de scheepsbouw en -verbouw.
Uitspraak Rechtbank Den Haag, 19 maart 2020, ECLI:NL:RBDHA:2020:2537