In een klap kwamen de lessen tot stilstand en kon er geen opleiding meer worden aangeboden. De coronacrisis leek grote gevolgen te hebben voor onder meer de PDL- en VPS-opleiding en de NIRPA PE-cursussen. Lessen vervielen en examens werden geannuleerd. Toch blijkt de huidige coronacrisis ook nieuwe kansen te bieden. De crisis fungeert als vliegwiel voor een verdere digitalisering van het cursus- en opleidingsaanbod.
Markus Verbeek Praehep is een van de grootste opleiders voor de salarisadministrateur en biedt daarnaast PE-cursussen voor NIRPA geregistreerde professionals aan.
Directeur Frank Bakker verwoordt de nieuwe trend als volgt:
“Wij waren in eerste instantie overvallen door alle maatregelen die getroffen werden. Tegelijkertijd waren wij al bezig met het opzetten van virtual classrooms. Die ontwikkeling heeft nu een extra boost gekregen. Alle lessen gaan door en wij maken daarbij gebruik van virtual classrooms. De eerste resultaten zijn boven verwachting. Sommige studenten vragen zelfs aan ons waarom we dit niet eerder gedaan hebben.”
Net als bij een klassikale bijeenkomst kunnen de docent en de studenten elkaar in de virtual classroom gewoon zien en met elkaar communiceren. De docent kan aantekeningen maken op een digitaal bord, een presentatie geven en vragen van studenten beantwoorden. Studenten nemen actief deel aan de les, kunnen vragen stellen aan de docent, met medestudenten discussiëren en ook zelf presentaties verzorgen.
Voor de coronacrisis was er een tekort aan salarisadministrateurs. Verwacht wordt dat de coronacrisis zelf ook een hoop nieuwe werkzaamheden genereert. Het blijft nodig om nieuwe payroll professionals op te leiden.
Bakker:
“Ook na de coronacrisis blijven wij de virtual classroom aanbieden als innovatieve, aantrekkelijke en tijdbesparende manier om opleidingen te volgen. Wij zijn dan ook, ondanks de moeilijke situatie waarin we zitten, blij dat wij straks als grote opleider nóg beter kunnen inspelen op de leerbehoefte van onze studenten en cursisten.”